Mindfulness in Bedrijf

Mindfulness in bedrijf

Hoge werkdruk en werkstress met daaruit voortvloeiende mentale en fysieke klachten komen steeds meer voor binnen (werk)organisaties in Nederland. Er moet steeds meer werk verricht worden met minder middelen, waarbij er tevens een hogere kwaliteit geëist wordt tegen vaak een lagere waardering.

1 op de 3 gevallen van ziekteverzuim heeft te maken met werkstress. Daarmee is deze zogenoemde psychosociale arbeidsbelasting (PSA) de meest voorkomende beroepsziekte in ons land. De kosten van verzuim en productiviteitsverlies zijn hoog en lopen op.

http://www.dreamstime.com/royalty-free-stock-photo-stock-trader-watching-computer-screens-hands-head-rear-view-looking-multiple-image33860525

Mindfulness vermindert in eerste instantie de werkdruk niet, maar reduceert de werkstress. Echter door reductie van werkstress gaan medewerkers effectiever werken waardoor de (ervaren) werkdruk zal verminderen.


Waarom Mindfulness?

Mindfulness kan en wordt steeds meer ingezet binnen het bedrijfsleven in Nederland. Uit wetenschappelijk onderzoek en uit praktijkervaring blijkt dat Mindfulness positieve effecten heeft op stress, het immuunsysteem, bloeddruk, mentale vaardigheden, productiviteit en onderlinge verhoudingen op het werk. Door mindfulness te beoefenen vinden er positieve veranderingen in het brein plaats waardoor mensen beter gebruik kunnen maken van hun eigen (mentale)capaciteiten.

Door het beoefenen van mindfulness leren medewerkers op tijd hun eigen spanningssignalen herkennen. Medewerkers kunnen tijdig en op een adequate manier hun grenzen aangeven, waardoor stress- en burnoutverschijnselen minder voorkomen. Door optimalisatie van zelfzorg en zelfredzaamheid wordt kort- en langdurig verzuim gereduceerd of voorkomen.

Mindfulness is niet zomaar een trucje of Quick-Fix dat met één oefening aangeleerd kan worden. Het is een vaardigheid die in een aantal weken goed aangeleerd kan worden.

De Mindfulnesstraining van ArbeidsBrein

Deze Mindfulness training van ArbeidsBrein is afgestemd op werknemers en ontwikkeld vanuit de wetenschap *(MBSR) en eigen praktijkervaring. De training bestaat uit verschillende (meditatie) oefeningen, zoals bijvoorbeeld de bodyscan(focus op het lichaam), loop/zit meditaties en met aandacht bewegen. De oefeningen worden op een concrete wijze vertaald naar het dagelijkse leven.

Vaak wordt mindfulness gezien als zweverig. De Mindfulnesstraining van ArbeidsBrein is juist een zeer praktische en arbeidsdeskundig gerichte training. De technieken uit deze training zijn goed toepasbaar in het dagelijkse werk- en privéleven. De training is geschikt voor mensen met weinig tot geen ervaring met meditatie en mindfulness.

De training wordt gegeven door Barry Janssen, gecertificeerd Mindfulnesstrainer en lid van de Vereniging Voor Mindfulness (VVM).

Praktische informatie

Er kan gekozen worden voor een kennismakingsworkshop. Deze workshop duurt twee uur waarin middels een korte presentatie uitleg wordt gegeven wat mindfulness inhoud en hoe mindfulness gebruikt kan worden in het dagelijkse leven. Na deze presentatie worden er twee mindfulness oefeningen gedaan zodat mensen zelf kunnen ervaren wat Mindfulness met ze doet. Na elke oefening worden de persoonlijke ervaringen met elkaar gedeeld. Middels hand-outs worden er een aantal praktische oefeningen meegegeven die mensen zelf op hun werkplek of in het dagelijkse leven kunnen doen.

8-weekse Mindfulnesstraining op de werkvloer

De 8-weekse Mindfulnesstraining is de meest voorkomende. Gedurende 8 weken is er iedere week (bij voorkeur op dezelfde dag in de week) een bijeenkomst. De duur van een bijeenkomst is 2 uur. Deze Mindfulness-training is een vaardigheidstraining waarin dus vooral wordt geoefend. Deelnemers krijgen na elke bijeenkomst een hand-out mee en de beschikking over audiobestanden waarmee ze thuis, tussen de bijeenkomsten door, verder kunnen oefenen.

6-weekse Mindfulnesstraining op de werkvloer

De 6-weekse training heeft dezelfde structuur als de 8-weekse Mindfulness training, maar is inhoudelijk korter van opzet. De bijeenkomsten duren 2 ½ uur. Een voordeel kan zijn dat een periode van 6 weken beter te overzien is dan 8 weken. Een nadeel kan zijn dat de oefeningen minder vast geïntegreerd worden in het dagelijkse leven.

Een opfrisbijeenkomst van 2 ½ uur na zowel de 6-weekse als de 8-weekse training is altijd mogelijk. Deze opfrisbijeenkomsten worden vaak twee maanden na het einde van een training georganiseerd.

Individueel

Indien personen moeite hebben met deelname aan een groepstraining, is het mogelijk om de hierboven beschreven trainingen op individueel niveau te volgen. Dit wordt regelmatig gebruikt door mensen die willen herstellen van stress of Burn-out gerelateerde klachten.

Deelname en kosten

De prijs van de trainingen is afhankelijk van het aantal deelnemers en de locatie (incompany of extern).

*MBSR= Mindfulness-based stress reduction

Meer informatie?

Wilt u meer informatie of heeft u een vragen over de inzet van Mindfulness binnen uw organisatie? Vul dan het onderstaande contactformulier in. Wij nemen zo spoedig mogelijk contact met u op. Voor telefonisch contact gebruikt u: 06-24451960

Velden gemarkeerd met een * zijn verplicht.

Organisaties die deze training en workshops reeds hebben gevolgd

arbeidsbreinjobcoachconnect-logo

hersenletsel.nl_ logo rdw

DelenShare on Facebook21Share on LinkedIn0Tweet about this on Twitter